tekosyyt
Treenaus & Fitness

Tekosyyt ja terveys

Oletko jo kauan pohtinut liikunnan aloittamista? Päätätkö aina että viikonlopun jälkeen alkaa ruodussa eläminen ruokavalion suhteen? Käykö loppujen lopuksi kuitenkin useimmiten niin, että maanantaina näitä lupauksia siirretään viikolla eteenpäin? Periaatteessa siis sitä terveellistä elämäntapaa ei vain päästä aloittamaan, vaan esteenä on aina jokin tekosyy jonka aivot keksivät, koska muutoksia pelätään ja vieroksutaan.

Yksi asia näiden tekosyiden takana voi olla juuri se, että henkilö on aikaisemmin ollut ”kuurilla” jolloin hän liikkui veren maku suussa ja söi ruokaa aivan liian vähän. Kai nyt tällaisesta yhdistelmästä jääkin kauhistuttava olo, koska terveelliset elämäntavat eivät koskaan tuntuneet henkilöstä hyvältä. Kyllähän te tiedätte kaikenmaailman kaalikeittodieetit, nehän on ihan kauheita! Eikä aliravittuna liikkuminenkaan kovin mieltä ja kehoa lämmittävää ole. Terveellisten elämäntapojen maineen voi pilata itselleen juuri tällaisella tyylillä; vetämällä överiksi jolloin palaaminen tähän samalla nimellä varustettuun elämäntapaan kauhistuttaa. Nyt ajatusmaailma pitäisikin saada muuttumaan ja löytää terveellisten elämäntapojen antamat positiiviset asiat. Itse en näe siinä muuta kuin positiivista. Ei se tarkoita että ollaan ikuisella dieetillä. Kun kehoa ravitsee oikealla ruoalla, saa kyllä syödä.

Treenaaminen on myös se johon monesti kompastutaan. Aloitetaan liian tehoilla ja sitten se lopahtaakin aika nopeaa siihen että ei ole aikaa. No aika harvalla on aikaa treenata 6 kertaa viikossa kaksi kertaa päivässä.:D Kuten olen aikaisemmassa postauksessakin jutellut teille sopivasta liikuntamäärästä, on se jokaiselle yksilöllinen. Oman elämäntilanteen mukaan mennään ja jo yksi kerta liikuntaa nollaan on se 100%. Siksi liikkuminen kehoitetaankin aloittamaan maltillisesti ja määrää voidaan kasvattaa silloin kun kunto kohenee ja liikunta on muuttunut elämäntavaksi.

Nyt sitten konkreettisiin tekosyihin.

”Olen niin väsynyt työpäivän jälkeen, että kotiin saapuessani vain lösähdän sohvalle ja katson telkkua loppuillan”
Hyvin, hyvin yleinen tekosyy: väsyttää. Työpäivä on kuluttava, ja vie ison osan päivästäsi, mutta onko se energisoivin keino väsymykseen istua sohvalla ja vahdata sitä telkkua. Saatko siitä energisemmän fiiliksen? Uskon että et. Istuminen on keholle oikeaa syntiä ja jos tarjoat vain sitä itsellesi iltaisin, kuntosi rapistuu nopeasti, ryhti lyyhistyy, olo ärsyyntyy ja huomaat ehkä ylimääräisten kilojen alkavan hiipiä sun vyötärölle. Telkkua katsoessa tulee napsittua huomaamattaan ja kulutuksesi taas pysyy pienenä passiivisuuden ansiosta. Ja nyt vielä tähän väliin että tottakai saat katsoa telkkua ja löhötä välillä sohvalla. Tarkoitan nyt vain sitä että vastapainoksi on tehtävä jotain muutakin. Kehosi tarvitsee liikuntaa työpäivän jälkeen. Sekä sydämmelle tärkeä aerobinen liikunta että lihaksia turvaava painoharjoittelu ovat molemmat tärkeässä osassa hyvinvointia ja jaksamista ajatellen. Ihan ensimmäinen vinkki on: älä jumitu sohvalle. Sieltä et saa energiaa. Itse ainakin huomaan usein että sohvalla kauan löhönneenä olo on vetelä ja raihnainen. Usein ehdotankin asiakkaalle jolle liikkuminen on välillä pakkopullaa, että asennoidu mielummin niin että pienikin happihyppely tekee hyvää! Ajatuksella että puen nyt päälle ja menen ulos lenkille, ja jos siltä tuntuu niin palaan takaisin jo vartin päästä. Sä voit itse arvella että lenkki voikin alkaa tuntumaan niin mukavalta siellä raikkaassa ulkoilmassa, ettet olekaan vielä vartiin kotona. 🙂 Tiedät myös sen fiiliksen kun saat raahattua itsesi kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille. Se voittajatune kun treeni on tehty! Eilen saamani tekstiviesti valmennettavaltani: ”Nyt on pakko laittaa viestiä. Olo on niin hyvä! Rankka treeni takana, suihkun raikkaana ja vatsa täynnä fantastista ruokaa!:)”

”Ei ole aikaa”

4% päivästäsi. Viikossa on tunteja 168. Jos käytät edes 3 tuntia tuosta 168 tunnista liikkumiseen, niin kuullostaako pahalta? Mielestäni kuusikaan tuntia ei kuulosta. Suhteuta. Ja muista että liikkua voit missä vain, melkein milloin vain. Liikkumiseen tarvitaan oma keho, sekin voi jo riittää.

”Työni on jo valmiiksi fyysisesti rankkaa. Nostelen sairaanhoitajan työssä ihmisiä ja liikun paikasta toiseen. En tarvitse painoharjoittelua saati aerbista liikuntaa”

Koska työsi on fyysisesti rankkaa, ei se todellakaan tarkoita sitä että saisit tinkiä treenaamisesta. Nyt mitä paremmalla syyllä, pidä huolta kehostasi jotta se jaksaisi tätä työtä jatkossakin. Nostelutilanteet vaativat hyvää lihaskuntoa, josta sinun on pidettävä huolta painoharjoittelemalla säännöllisesti. Suosittelen että teet välillä aika lyhkäsiäkin sarjoja jotta saat sitä tarvittavaa voimaa kertasuorituksiin. Lihas ei kasva ilman että sitä ärsytetään ja kaikki olemme tietoisia siitä että lihasmassa alkaa hupenemaan kehosta tietyssä vaiheessa. Lihasmassa suojelee kehoa ja pitää sen vahvana. Lihaskuntoharjoittelu tuo keholle laajoja liikeratoja ja vahvistaa sekä tukee sinua työssäsi niin että nostot tapahtuvat taloudellisemmin ja loukkaantumisen riski pienenee. Kun aerobinen kuntosi on hyvä, jaksat työpäiväsi paremmin.

”Olen liian vanha saliharjoittelemaan”

Arvaas mitä: mitä vanhemmaksi tulet, sitä tärkeämmäksi painoharjoittelu muodostuu! Suosituksien mukaan parikymppisen treeni saisi olla kestävyyspainotteisempaa, kun taas mitä vanhemmaksi tulee, sitä tärkeämmäksi tulee lihasten katoamisen ehkäiseminen. Vahvistamalla lihaksiasi ehkäiset monia vanhuuden mukanaan tuomia ongelmia. Vanhuksillakin saliharjoittelun on huomattu tuovan tuloksia. Lihas suojelee murtumilta, pitää ryhdin hyvänä ja tekee arjen toiminnoista sujuvampaa.

”Minulla ei ole varaa kuntosalilla käymiseen”

Onneksi nykyään on mahdollista käydä kuntosalilla myös edullisesti! Hinta voi olla jopa vain 30 euron kieppeillä. Jos käyt salilla 3 kertaa viikossa, tulee kerralle hintaa tuolloin 2,5 euroa. Toki usein ryhmäliikunnasta ja palvelusta tingitään tuossa vaiheessa. Jos taas maksat jäsenyydestäsi 60 euroa ja käyt treenaamassa 5 kertaa viikossa, tulee yhdelle treenille hintaa 3 euroa. Itse usein mietin sijoittamani summan tällä tavalla. Kuntosalien tarjonnat alkaa olla aika huippuluokkaa: jokaiselle jotakin. On laadukkaat painoharjoittelutilat, oma spinnngsali, iso ryhmäliikuntasali ja venyttelymahdollisuudet. Ryhmäliikuntaa on moneen lähtöön, jokaiselle jotakin.

Jos silti näet hinnan vielä esteenä, on mahdollisuudet liikkumiseen vieläkin mahtavat! Ulkona meillä on oma kuntosali, jossa pystyy tehdä niin aerobista liikuntaa kuin siinä sivussa myös lihaksille treeniä kehon omalla painolla. Olethan huomioinut kuntoreittien varressa olevat erilaiset treenipaikat, joissa voit tehdä punnerruksia, leuanvetoja, vatsiksia yms? Käytä ne hyödyksesi! Jumppapallolla ja jumppakuminauhalla saat myös hyvän treenin aikaiseksi. Tietysti lihasten kasvatus vaatii jo kuntosalilla tehtävää nousujohteista painotreeniä, mutta terveysliikuntaa ja kiinteytystä saa myös kotona aikaiseksi.

”En jaksa tehdä enää salaatteja itseäni varten. Syön samaa ruokaa kuin lapsenikin”

Tämä on aika yleinen tekosyy siihen kun mietitäään kilojen kertymistä. Perheen äidit eivät usein kiireiltään muista itseään ja syövät silloin kun syövät ja unohtavat tereveellisen ruoan merkityksen. Viekö se salaatin pilkkominen oikeasti niin kauaa aikaa? Olenkin aina ensimmäiseksi ehdottanut valmiswokkeja: pakkasesta suoraan pannulle tai mikroon ja se on siinä. Viherpirtelöt valmistautuvat hetkessä! Mielestäni kasvisten vähäiselle syönnille ei vain voi keksiä tekosyytä! Koska kasvikset ovat mitä helpoimpaa syötävää. Mietippä nyt kuinka paljon kaloreita säästät jos lataat lautasen täyteen wokkia ja lisäät ruokaa siihen kaveriksi kuin että se koko lautanen olisi pullollaan sitä makaroonilaatikkoa jota teet kasvaville lapsillesi. Opeta myös lapsesi syömään kasviksia ja toimi heille esimerkkinä.

”En jaksa tehdä lounasta mukaan töihin, joten menen työkavereiden kanssa aina pizzabuffettiin läheiseen ravintolaan tai syön mikrolounaan.”

Mitäköhän keho sanoo jokapäiväisestä pizza-ateriasta tai einesmikroruoista? Tunnetko ruokatauon jälkeen olevasi täynnä energiaa vai täytyykö päivä sitkuttaa menemään kahvin voimin? Jos olisin työnantaja, kieltäsisin työntekijöiltä rasvaisen hiilariset lounaat ja tarjoaisin heille salattilounaan lounasravintolasta jossa valikoima olisi niin laaja että myös proteiinilisiä ja täysjyvätuotteita olisi mahdollista syödä niin että masu täyttyisi oikein ja loppupäivän työntekijät olisivat tuottavia ja energisiä. Jos ravintolaa ei ole lähimailla, tee ruoat etukäteen mukaan. Ota vaikka sunnuntaista päivä jolloin paistat ison kasan kanaa ja jauhelihaa. Wokit sekaan niin ruoat seuraavalle viikolle on tetynä! On helppoa aamulla ottaa ruoat pakkasesta ja lämmittää töissä mikrossa. Tiedät että saat ravinnerikasta ruokaa joka vaikuttaa koko loppupäivän jaksamiseen.

”Terveellisesti eläminen on tylsää: samaa ruokaa ja koko vapaa-aika treenataan”

Ei tarkoita että jos syö terveellisesti, ruoka olisi tylsää tai pahaa. Toki kaikilla on oma käsityksensä ruoista ja niiden mauista. Itse olen aina yhtä iloinen kun saan aamulla juoda ihanan smoothien ja syödä puuroa. Itse en vaadi mitään huikeita aterioita vaan bataatti, kana ja pasta kasviksilla sekä leipänä real maistuvat taivaalliselta treenin jälkeen. Treenaaminen vie sen tunnin päivästäsi kun teet treenin napakkana. Ja mitä tiiviimpi sitä tehokkaampi, ei sinne salille asumaan kannata jäädä.:)
Ja ei se tarkoita myöskään sitä että terveellisiä elämäntapoja noudattava ei ikinä saisi herkutella! Minä ainakin herkuttelen, mutta opettelen herkuttelemaan kohtuullisesti. Olin positiivisesti yllättynyt kun huomasin karkkiostoksilla irtokarkkeja kertyneen vain hieman reilun 200 gramman edestä!;) Ennen jopa lähes puoli kiloa upposi. Kaikessa kohtuus niin hyvää tulee.

Niitä tekosyitä on niin lukemattomia! Millaisia itse olet huomannut tekosyitten olevan? Kannattaa välillä miettiä niitä omia ”esteitä” miksi et voisi aloittaa terveellisiä elämäntapoja. Kannattaa oikeasti, jos et ole vielä löytänyt niitä pysyvästi omaan elämään. Se ei tarkoita sitä että kaikesta on luovuttava ja kituutettava liian vähäisellä energiansaannilla. Tavoite olisi saada elämään energiaa ja parempaa oloa.

2 thoughts on “Tekosyyt ja terveys”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *